12 آوریل 2023- مطالعه ی اخیر در کره جنوبی نشان داد که شاخص تری گلیسیرید-گلوکز (TyG) بالاتر با خطر افزایش فشار خون (BP) در افراد سالم، ارتباط مثبتی دارد.

این مطالعه که در مجله ی Diabetology & Metabolic Syndrome منتشر شده است، نشان می دهد که شاخصTyG ، ممکن است به عنوان پیش بینی کننده ی بالقوه ی فشار خون بالا (HTN) عمل کند.

مقاومت به انسولین(IR) ، یک عامل اساسی در ایجاد فشار خون بالا است و شاخص TyG به عنوان یک نشانگر ساده و قابل اعتماد برای مقاومت به انسولین پیشنهاد شده است. شاخصTyG ، با استفاده از گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG) و تری گلیسیرید محاسبه می شود(شاخص TyG، لگاریتم طبیعی حاصلضرب تری گلیسیرید ناشتا[mg/dL]  درگلوکز پلاسمای ناشتا [mg/dL] تقسیم بر دو، است). با در نظر گرفتن این موضوع، دکتر دونگ-هوا لی و همکارانش از کره جنوبی به بررسی ارتباط بین شاخص TyG و افزایش فشار خون در یک جمعیت عمومی بزرگ پرداختند.

برای این مطالعه، محققان از 15721 بزرگسال از برنامه ی نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه کره 2016-2019 ، بدون سابقه بیماری های متابولیک قلبی، ثبت نام کردند. شرکت کنندگان بر اساس شاخص TyG به چهار گروه(چارک) دسته بندی شدند و فشار خون به عنوان BP نرمال، BP افزایش یافته(بالاتر از سطح نرمال)،Pre-HTN  وHTN ، طبقه بندی شد. مدل‌های رگرسیون لجستیک مولتی­نومیال چند متغیره برای ارزیابی ارتباط شاخصTyG با دسته‌های BP و فشار خون نرمال به عنوان گروه مرجع، استفاده شد.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بود:

· میانگین BP سیستولیک/دیاستولیک و شیوع HTN با افزایش شاخصTyG ، افزایش یافت.

· شاخص TyG پیوسته، یک رابطه ی دوز- پاسخ قوی با افزایش خطر فشار خون بالاتر،Pre-HTN  و HTN داشت.

· بالاترین چارک شاخص TyG به طور قابل توجهی با شانس بالاتر داشتن BP افزایش یافته(نسبت شانس1.52)، pre-HTN(نسبت شانس 2.22)، وHTN ( نسبت شانس 4.24) در مقایسه با پایین ترین چارک شاخص TyG مرتبط بود.

یافته های این مطالعه ی مقطعی مبتنی بر جمعیت نشان داد که شاخص TyG با افزایش فشار خون رابطه مثبت دارد. ارتباط معنی داری بین شاخص TyG وBP ، حتی پس از تعدیل عوامل خطر مرسوم همچنان حفظ شد. محققان خاطرنشان کردند که شرکت کنندگان در این مطالعه افراد سالمی بودند که سابقه بیماری قلبی عروقی، فشار خون بالا یا نارسایی کلیوی نداشتند یا از داروهای ضد دیابت یا ضد چربی خون استفاده نمی کردند.

محققان در نتیجه گیری خود نوشتند: "این نتایج نشان می دهد که شاخص TyG به طور مستقل با فشار خون مرتبط است و ممکن است به شناسایی و پیگیری افراد در معرض خطر فشار خون کمک کند، نیاز به مطالعات بیشتر برای بررسی طولی رابطه ی علت و معلولی بین شاخص TyG و BP وجود دارد."

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/higher-tyg-index-tied-to-risk-of-elevated-bp-in-healthy-people-109402